Jukka-Pekka Vuori Kasvun paikka

Kirja-arvostelu

Kirja: Kasvun paikka
Kirjoittaja: Jukka-Pekka Vuori
Vuosi: 2011
Kustantaja: Talentum

Jukka-Pekka Vuori listaa kirjassaan kolme asiaa, joihin yrityksen kasvu ja jatkuva menestys perustuvat:

  1. Johto ottaa itse vastuun yrityksen menestyksestä ja kasvusta.
  2. Yrityksessä arvostetaan ihmisiä. Ihmiset ovat tärkeimpiä tuloksentekijöitä eivät korvattavia pelinappuloita.
  3. Yrityksessä otetaan hyödyntämättömät kilpailukeinot käyttöön.

Näitä perusteemoja käsitellään kirjassa monesta eri näkökulmasta käytännön esimerkkien valossa. Monen menetystarinan takana on sitkeyttä, periksiantamattomuutta ja matkalla tulleita arpia.

Vuori valottaa mm. AirAsian, Hesburgerin, Seligson & Co:in ja ST1:n tarinoita.

Hän kertoo paitsi yrityksistä myös yksilösuorituksista: miten tullaan markkinajohtajiksi, kuinka päästään altavastaajan asemasta ykköseksi. Mm. Heikki Kovalainen ja Cassius Clay ovat päässeet mukaan kirjan sivuille.

Mihin taas johtaa valehtelu ja epäsystemaattinen sponsorointi. Siitä esimerkkinä Hiihtoliiton toiminta doping-käryjen aikaan.

Suomi tarvitsee kansainvälisesti kilpailukykyisiä kasvuyrityksiä. Meidän pitäisi päästä pois negatiivisen pienuuden psykologiasta. Perinteisesti suomalaiseen itseään vähättelevään kulttuuriin sopii huonosti globaali johtajuus. Täällä ei sovi sanoa haluavansa johtotehtäviin, korkeintaan voi maanittelun jälkeen ”olla käytettävissä”.

Kuitenkin Suomi tarvitsee uudenlaista ajattelua, uudet kasvun moottorit ja muutoksen vanhoihin paradigmoihin. Nyt tarvitaan niitä, jotka oikeasti uskaltavat ottaa vastuun ja sanoa I’m responsible. Niitä joilla riittää intoa ja intohimoa.

Vuori kirjoittaa rohkeasti ja värikkäästi. Hän kertoo kirjassa monta mielenkiintoista kasvutarinaa ja on omistanut myös luvun omalle kasvun paikalleen. Hän on seurannut yritysten kasvua aitiopaikalta parinkymmenen vuoden ajan. Hänen uransa talousviestinnän parissa alkoi syksyllä 1996, jolloin hänet nimitettiin Metsä-Serlan taloustiedottajaksi. Erityiset kiitokset hän antaa innovatiivisille ja värikkäille johtajille Ari Martoselle ja Jorma Vaajoelle. Vuori kertoo Finforestin brändin luomisesta ja sitten siirtymisesetään Fonectalle, jossa hän nykyään toimii markkinointi- ja viestintäjohtajana.

Vuori korostaa kirjassaan hyvän johtajuuden merkitystä ja hyvän brändi tuomaa suojaa. Hyvä johtaja luo kasvun ilmapiirin.

Brändi on asiakaskokemus. Tehdään ensin lupaus, luodaan mielikuva ja rakennetaan sen ympärille tarina. Sitten lupaus lunastetaan.

Leave a Reply